Etický kodex
Tento etický kodex je morálním závazkem, který upravuje mravní postoje, chování, jednání a přístup všech zaměstnanců vůči dětem i jejich zákonným zástupcům, spolupracovníkům, veřejnosti, organizaci i sobě samým a slouží především ke zvyšování kvality poskytované péče.
Pečující osoba ve vztahu k sobě
· Dbá o svůj osobnostní a profesní rozvoj soustavným sebevzděláváním.
· Dbá na svůj zevnějšek, vystupování a kultivovaný projev.
· Je si vědoma motivů a smyslu své práce, práci s dětmi vnímá jako poslání.
Pečující osoba ve vztahu ke kolegům
· Respektuje soukromí a osobnostní odlišnosti kolegů.
· Dodržuje kladné mezilidské vztahy a základy slušného chování.
· Komunikuje otevřeně v rámci spolupráce týmu a uplatňuje metody konstruktivní kritiky slušnou formou.
· Je si vědoma hranice profesních a osobních vztahů v týmu.
· Své poznatky získané sebevzděláním předává kolegům a uplatňuje ve výchovně vzdělávacím procesu.
· V pracovním kolektivu preferuje týmovou práci, pracuje na společném cíli.
Pečující osoba ve vztahu k dětem
· Zná, zohledňuje a reflektuje potřeby dětí.
· Respektuje jejich individuální odlišnosti a vytváří bezpečný prostor s jasnými hranicemi, ve kterém otevřeně a srozumitelně komunikuje.
· Vědomě směřuje k celostnímu rozvoji potenciálu dětí a je jim vzorem k nápodobě.
· Řádně a svědomitě pečuje o svěřené děti.
· Umožňuje dětem rozvoj samostatnosti s důrazem na jejich bezpečí, podporuje v dětech sebedůvěru, seberealizaci a zodpovědnost.
· Stanovuje základní pravidla a trvá na jejich dodržování, jelikož si je vědoma toho, že hranice jsou nezbytné, aby se děti cítily jistě a v bezpečí.
· Zachovává klid, pozitivní přístup, trpělivost a empatii.
· Vědomě umožňuje dětem riskovat a pracovat s chybou, uplatňuje rovný přístup k dětem.
Pečující osoba ve vztahu k rodičům
· Je si vědoma hranic profesních a osobních vztahů a zachovává mlčenlivost o důvěrných informacích.
· Aktivně a otevřeně komunikuje s rodiči o pokrocích, rozvoji a chování dítěte.
· Vytváří prostor pro spolupráci s rodiči.
· Respektuje původ, etnickou příslušnost, rasu, vyznání, barvu pleti či mateřský jazyk rodiče stejně jako pravidla a zvyky rodiny.
· Dodržuje kladné mezilidské vztahy a základy slušného chování.
· Respektuje rodičovská práva k dítěti.
Pečující osoba ve vztahu k organizaci
· Svým chováním a vystupováním přispívá k šíření dobrého jména dětských skupin.
· Souzní a jedná v souladu s filozofií, cíli a metodami organizace.
· Je si vědoma, že interní či osobní záležitosti není přístupné řešit před dětmi a rodiči.
Rodič ve vztahu k pečující osobě
· Dodržuje kladné mezilidské vztahy a základy slušného chování.
· Respektuje profesionalitu a vzdělání pečující osoby.
· Otevřeně komunikuje s pečujícími osobami, respektuje pokyny pečujících osob.
· Při řešení konfliktů vystupuje s respektem, snaží se o pochopení názoru pečující osoby, vystupuje korektně.
· Respektuje a dodržuje pravidla provozu dětské skupiny.
Rodič ve vztahu k ostatním rodičům a dětem
· Respektuje jedinečnost ostatních rodičů bez ohledu na jejich původ, etnickou příslušnost, rasu, vyznání, barvu pleti či mateřský jazyk.
Dítě ve vztahu k pečujícím osobám
· Dodržuje základy slušného chování (pravidlo “Pozdrav, popros, poděkuj”).
· Dodržuje základní pravidla daná dětskou skupinou.